Voor 11:00 besteld, morgen in huis!

Habit stacking - dé manier om gewoontes in je systeem te krijgen!


Wil je je leven veranderen en goede gewoontes implementeren, dan is habit stacking hier super goed voor. Vaak starten we een gewoonte zoals sporten of gezond eten, maar verwatert dit in de loop van de tijd. Wat is habit stacking dan precies?

De basis hiervoor ligt bij het Diderot effect. Dit betekent simpelweg dat wanneer je bepaalde dingen doet of koopt, de volgende handelingen hierop gebaseerd zijn. Je koopt bijvoorbeeld een nieuwe bank voor in de woonkamer en plotseling ga je je afvragen of niet de hele stijl van de woonkamer moet veranderen. Of wanneer je een jurk koopt voor een gala, dat daar eigenlijk ook bijpassende hakken en oorbellen bij moeten.

Menselijk gedrag volgt ook deze cirkel: je baseert de volgende handeling vaak op de handeling die je daarvoor hebt afgerond. Wanneer het aankomt op het implementeren van goede gewoontes, kun je de verbondenheid in gedrag gebruiken in jouw voordeel! Één van de beste manieren om gewoontes te implementeren is om die nieuwe gewoonte achter een gewoonte te plakken die je al dagelijks doet: habit stacking.

Een voorbeeld kan bijvoorbeeld zijn dat je na het uittrekken van je werkkleren gelijk je sportkleren aantrekt om te gaan sporten. Je verbindt simpelweg de nieuwe sportgewoonte achter een gewoonte, kleren uittrekken na werk, die je elke dag doet. Dit kan je vervolgens doen met meerdere gewoontes, waardoor je de ´stack´ uitbouwt. Denk aan : werkkleren uittrekken > sportkleren aan en sporten > gezonde maaltijd na het sporten.

Naast het bouwen van meerdere gewoontes achter elkaar, kun je ook middenin gewoontes toevoegen zodat je die later op de dag doet. Een voorbeeld hiervan is: wakker worden > bed opmaken > douchen. Stel dat je in de avond wilt gaan lezen, dan kun je het als volgt doen: wakker worden > bed opmaken > boek op het kussen leggen > douchen. Wanneer je nu in de avond in je kamer komt, ligt het boek op je te wachten.

Combineer wel gewoontes met elkaar die je ook echt gelijk kunt doen. Zo moet je niet een gewoonte specifiek voor de maandag gebruiken met een gewoonte die je elke dag wilt doen. Hoe je gewoontes zo specifiek mogelijk, zorg dat ze gelijk uitvoerbaar zijn en maak de reden erachter voor jezelf zo helder mogelijk. Dit zal je helpen om goede gewoontes in je leven te implementeren!

Bron: Boek Atomic Habits - James Clear

Laat een reactie achter

Gratis standaard levering

Zonder minimale bestelwaarde!

15 nachten garantie

Toch niet tevreden met jouw product? Retourneer en ontvang het geld terug!

Veilig betalen

Bij Onnea maken we gebruik van een beveiligde SSL-verbinding

Vragen?

Ik sta altijd voor je klaar!  info@onnea.nl

Sale

Unavailable

Sold Out